Ett gammalt ordspråk som sägs ha ett orientaliskt ursprung. För att förstå innebörden så måste man sätta in det i olika perspektiv. I en nära relation handlar det om ömsesidig respekt där båda parter bidrar till kommunikationen. I större sammanhang är det en demokratifråga att alla har rätt att framföra sin åsikt. Fritt översatt så handlar det om vikten av att ibland hålla käften och lyssna.

Ur ett marknadsperspektiv kan det vara svårt att tiga om man samtidigt vill marknadsföra sina produkter och tjänster. Men där får man tänka tid och rum. Att tiga handlar då om att lyssna på kunderna, på marknaden, på behov, på trender och sen utifrån det skapa sin kommunikation. När du väl har formerat och formulerat dina argument, så är det dags att tala. 

Vill du nå hela vägen så tala från hjärtat. Då blir det både trovärdigt, intressant och äkta. Ljuv musik uppstår när du får någon annan att lyssna. Ska du lyckas med det så måste det du säger tillföra något värde. Fråga dig själv vad som får dig att stanna upp och lyssna. Det är väl en bra början. När det gäller intressant och relevant information så är vi trots allt inte så olika. 


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketingbyrån Espresso reklambyrå