, , ,

Närmast är bäst

Närmast-är-bäst--

Oavsett när, var eller hur du annonserar så får du bäst effekt ju närmare kunden du kommer. Låter ju rimligt, men trenden har varit lite spretig under många år. Valet av kanal har ofta varit att gå brett och stort. Att annonsera i områden där målgruppen inte är representerad. Man har också haft lite väl stor tilltro till digitala medier. Ofta i tron på att den annonseringen är ”gratis”.

Nu vet vi bättre. Att nå framgång i sociala medier är inte gratis. Det kostar minst lika mycket som print, om du ska uppnå effekt. Däremot så kan sociala medier fylla en informativ uppgift ifall du inte vill investera i annonskommunikation.

Vi vet också att effekten inte växer i takt med att du når fler. Det viktigaste är att du är nära kunden och har ett relevant budskap. Därför ökar nu intresset för att annonsera i fysiska tidningar som lyckas skapa en relation med kunden och som därmed också kapat alla avstånd. En tidning som är nära.

Av Johnny Billinger

Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerade copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.