, ,

Tre tips för hur du säljer mer

businesss

1. Alla människor är i grunden självcentrerade. När någon försöker sälja något så reagerar din hjärna direkt och söker efter något som är relevant för dig själv. Finns där inget så lär du heller inte köpa något. Så ska du lyckas sälja något, undvik berätta ditt livs historia, såvida den inte på något sätt hänger ihop med den person du vill sälja till.

2. Den logiska hjärnan tror att vi människor vill ha många alternativ att välja emellan. Men vår reptilhjärna söker enkelhet. Få val med stora kontraster. Så undvik för många alternativ. Det räcker oftast med två eller tre. Du måste ge din kund möjligheten att välja. Men det måste vara stor kontrast mellan valen. Tänk svart eller vitt.

3. Allt hänger på känslor. Vi fattar inga beslut utan känslor. Så har du ett mål med din försäljning, addera känslor. Det alternativ du helst vill sälja, ska därmed ha ett emotionellt budskap som slår de andra.

Av Johnny Billinger

Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing-byrån espresso.