I all marknadsföring är kunskap helt avgörande. Då menar jag kunskap om kunderna, var de finns och hur jag når dem. Vilka kanaler man ska använda, vilken frekvens och vilka budskap som går igenom. Hur man ska kommunicera och när. Rätt tajming ökar dina chanser. Så frågan är hur du förpackat din marknadsförening? Hur ser ditt erbjudande ut?
En sak kan jag avslöja. Ju mer du gräver ner dig i förberedelse, desto bättre går det. Resultatet kan kalibreras in i minsta detalj.
Vinnare är de som jobbar mer med att tillföra värde än att bara sälja. Vi är beroende av att alla företag håller en hög kunskapsnivå. Det är då som näringslivet snurrar på och genererar skatteintäkter.

Här kommer tre fundamentala tips som du kan utgå från:
Det första handlar om 80/20 regeln. När du kommunicerar med dina kunder så tänk på att 80% bör vara något värde du tillför och 20% sälj. Om du enbart matar ut säljannonser på facebook, så kommer dina kunder att tröttna på dig.
Det andra tipset är att välja rätt kanal. Tänk på att 92% av dina kunder vill ha relevant och viktig information i handen. Om du då väljer att kommunicera 100% i sociala medier, så kommer du med all sannolikhet inte att nå framgång.
Det tredje tipset är att ta hjälp. Det finns inget som är mer effektivt än att ta hjälp av någon som kan. Oavsett vad det handlar om.


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketingbyrån Espresso reklambyrå