Ett budskap måste fånga uppmärksamhet för att generera en reaktion. Oavsett om det handlar om att handla i din butik, söka på ditt företags hemsida eller rekommendera dina produkter till dina nära och kära.

Bra budskap börjar med målgruppens kärnvärden, inte produktens. Det är viktigt att fokusera på vad människor verkligen bryr sig om. Allt handlar om relevans. Nedan följer fem vanliga anledningar till varför budskap misslyckas.

1. Kommunicerar inte målgruppens värden
Produktfördelar i all ära, det viktiga är att se bakom detta och hitta vad som verkligen är viktigt för målgruppen. Ta tid att förstå konsumenterna och deras värden. Anpassa sedan budskapet efter det.

2. Lita inte på ”Buzz”-ord
Ju mer populär ett trendord blir, desto mindre inverkan får de. Därför kan de inte definiera dig som varumärke. Människor slutar lägga märke till dessa ord.

3. Budskapet är inte portabelt
Många företag vill att rekommendationer ska driva deras affär. Är budskapet så enkelt att föra vidare? Komprimera budskapet till en eller två meningar. Kan du inte formulera det på 50 ord så är risken stor att konsumenter inte heller kan göra det.

4. Budskap måste väcka
Vår vardag går ofta på auto-pilot. Beslut baserade på vanor, känslor och magkänsla. Budskapet måste väcka människor och inspirera.

5. Håll det enkelt
Undvik komplicerade ord och meningsbyggnader. Håll dig nära målgruppens värden, var äkta och var tydlig.

Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerade copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera