Vår inställning till reklam har försämrats rejält de sista 10 åren. Från att 44 % hade en positiv inställning till reklam till den nya mätningen som visar att enbart 18 % gillar reklam. Den i särklass största orsaken är bruset i våra digitala kanaler. Vad du än gör, vad du än vill läsa, se etc. så finns den där. Våra flöden i sociala media är översköljda med reklam. Inte bara extern irrelevant reklam utan även från alla våra vänner som driver företag. Det sociala har fått stryka på foten för reklam och sälj.

Investeringen i reklam via digital media har ökat under motsvarande period från 2 miljarder till 18 miljarder. I traditionella kanaler som tryckta tidningar, så finns det en naturlig begränsning för hur stor del som är reklam. Den begränsningen finns inte i den digitala världen. Det finns inga tendenser ännu på en avmattning av reklam i digital media. Så räkna med att bruset ökar ytterligare. Frågan är hur mycket vi tål innan det slår tillbaka. Det finns tjänster idag som gör att du kan slippa att exponeras för en hel del reklam. Det är en marknad som troligen också kommer att växa och kanske jämnar ut bruset.

Vi är alla mer eller mindre intresserade av reklam. Vi gillar reklam som vi själva söker upp. Men irriterar oss på budskap som stör oss i vår medieanvändning. Den påtvingande reklamen gör oss irriterade. Framför allt den efterhängsna som förföljer oss bara för att vi vid något tillfälle visat intresse.

Däremot kan vi gilla reklam där vi själv kan styra. Exempelvis utomhusskyltar eller tidningar. Där kan man dessutom se reklamen som information och i allra högsta grad relevant. Lokal reklam i en lokal tidning kan därmed vara både angeläget och relevant för läsaren.

 


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketingbyrån Espresso reklambyrå

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera