Alla beslut vi tar dagligen har ett pris. Kanske inte alltid i kronor och ören, utan mer att det påverkar alternativen. Professor Micael Dahlén kallar det för alternativkostnad. Det innebär att ditt val får konsekvenser. Du får kanske avstå något annat? Välja en annan väg? Byta målsättning etc. Att välja det ena eller det andra har alltid ett pris. I många fall så innebär det ett växande problem i takt med att alternativen växer. Du som fått en shoppinglista där det bara står yoggi, vet vad jag pratar om.

För 40 000 år sen var alternativen mätt eller hungrig. Då var valet lätt och man åt så mycket det gick för att lägga på sig fett som var bra att ha när tillgången på mat var liten. Våra gener funkar fortfarande på samma sätt. Men idag finns det oändligt med alternativ även om många av oss ändå har svårt att bortse från den omedelbara belöningen som gör oss tillfredsställda på kort sikt, men kanske olyckliga på lite längre. Impulsköp kan därför vara kostsamt i längden, även om det kändes bra från början.

Alternativkostnaden kräver eftertänksamhet. Kanske även en målsättning. Oavsett så underlättar det. Det är billigare och mer effektivt att ha ett mål där du har värderat alternativkostnaden och kommit fram till att du lever bättre och lyckligare i att följa din plan. Sen kanske det innebär att du måste avstå från en del omedelbara belöningar. Ett tips är kanske att hitta en balans. Livet måste bestå av både långsiktig planering och kortsiktiga impulsiva beslut. Lite får det väl kosta att ha lite kul på vägen.


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketingbyrån Espresso reklambyrå

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera