Det är lätt att bara slänga ihop ett mejl och slippa bry sig om hur mottagaren läser och tyder ditt meddelande. Men här ligger det också en risk. Hur du skriver kan vara helt avgörande i relationerna. Framför allt om det handlar om affärskontakter. Allt för många företag, kommuner och föreningar har ett ständigt utbyte av kommunikationer – utan att ha en policy för hur denna interaktion skall skötas.

Bekräftelsen är grunden
Vilken policy har ni för inkommande mejl? Att lämna ett mejl obesvarat som på ett eller annat sätt kräver återkoppling, är kränkande. Det är dessutom väldigt vanligt. Det tolkas som ignorans. Ignorerad blir irriterad. Oavsett om du representerar ett företag, en förening, organisation eller din kommun, så är det förödande om du struntar i dem som vill få kontakt.

Hur du mejlar och ditt språk har också betydelse. I alla fall när det gäller affärskontakter. Undvik smileys och bekväma förkortningar. Om du inte orkar skriva ut en hälsning, så kan man ju undra vad det är mer som du inte orkar göra. Vilken policy har ni?

Fler tips

  • Utropstecken, frågetecken och VERSALER bör undvikas för att förstärka språket. Använd dem bara när de ska vara med rent grammatiskt.
  • Dela upp långa mejl så att mottagaren lättare kan ta till sig informationen.
  • Använd orden mejl eller e-post. Mail betyder bara post.
  • Anpassa tonen. Utgå från den relation ni har och låt den även avspeglas i ditt mejl.

Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketingbyrån Espresso reklambyrå

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera