En snygg fasad innebär inte per automatik att du kommer att trivas i huset. En supersnygg person innebär inte nödvändigtvis att du är beredd att leva med denna person i 60 år utan att testa lite vad som finns innanför de glittrande ögonen. Så är det med reklam också. Alla kan göra snygga saker. Men bara för att något är snyggt så innebär det inte att folk rusar och ringer.

En vacker yta drar till sig uppmärksamhet, men det är innehållet som skapar affärer. Så om någon ringer och vill göra din hemsida för en spottstyver eller vill göra din katalog, så ska varningsklockor ringa. De vill åt din fasad och lockar med priserbjudanden. Men nu vet vi ju att det är helt andra saker som får kunder att ringa. En företagare vill ju skapa tillväxt och för det krävs att någon löser problem.

Så steg ett är alltid att identifiera problemet. Hur ska vi kunna etablera oss i detta område. Hur ska vi få rusning till butiken? Hur ska vi kunna öka omsättningen, eller lansera vår nya produkt? Hur ska vi få alla som vill sälja sitt hus att kontakta oss? Så resan till framgång börjar i problemställningen. Det är lätt att som företag tänka inifrån och ut. Att vi kan göra så mycket, har en fantastisk kvalitet och erbjuder bästa möjliga service. Du kan ropa så mycket du vill, men om du inte fokuserar på att lösa din kunds problem, så ropar du förgäves. Den som löser mina problem, får jobbet. Så enkelt är det. Så tänk utifrån och in – då händer det grejer.

Vill du ha hjälp med att lösa dina kunders problem? Kontakta en reklambyrå som enbart fokuserar på innehållet och tanken bakom.


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketingbyrån Espresso reklambyrå