Många ser reklam som en kostnad och nödvändigt ont. Så frågan om man måste göra reklam är relevant. Svaret är lika enkelt. ”ja om du vill sälja” eller ”ja om du vill sälja mer”. Samtidigt så finns det något som är betydligt mer viktigt i sammanhanget. Det handlar inte enbart om att sälja utan om att göra din affär mer lönsam.

Bättre lönsamhet handlar om att fler ska vilja köpa mer, oftare och att betala för det. Så den reklam du gör ska stimulera två saker. Den första är mer aktivitetsbaserad. Rea, rabatter, köp 3 betala för två etc. Den bidrar till intäkter men kan ha negativa effekter på marginalen.

Den andra är mer grundläggande och bygger på andra premisser. Här handlar det om intäkter, utan några särskilda insatser. Denna försäljning är ett resultat av hur du vårdat ditt varumärke. Det tar tid och innebär att du måste investera i reklam. Men samtidigt så har du betydligt bättre marginaler och lönsamhet. Båda delar är viktiga. Se det som att de måste hanteras på olika sätt. Lägg minst 60% av budgeten på basen, alltså där du arbetar med varumärket, och max 40% på kortsiktiga aktiviteter som slutrea etc.

Så vad innebär det att vårda varumärket?
Ta ingenting för givet. Utgå från att du ständigt måste kommunicera de värden du står för. De måste upprepas och påminnas utan avbrott. När du inte gör det – så gör dina konkurrenter det. Ingenting sker av sig själv. Lojalitet är enormt viktigt men inflödet av nya kunder (ökad penetration) är ännu viktigare. Hur arbetar du med den mixen idag?

Om du vill sälja ”mer lönsamt” så måste du jobba både med en ökad frekvens bland befintliga kunder, men ännu mer med att nå nya. Den senare ger bättre marginaler. Men då måste du bygga ditt varumärke och konsekvent kommunicera det som gör dig till ett bättre val. Vill du nå brett och samtidigt skapa nya relationer, så är brevlådan en mycket bra kanal. Alltså den där du kan smälla med locket. Vill du sälja mer och öka värdet på ditt varumärke, men är osäker på hur du gör – Ring en vän.


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketingbyrån Espresso reklambyrå

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera