Skickar du också ut nyhetsbrev och är frustrerad över att bara 10-30 % öppnar och läser? Hur gör man för att öka andelen och kanske lyckas få hälften att läsa dina nyhetsbrev?

Här kommer tre tips som garanterat gör det svårare för dina mottagare att motstå öppna brevet.

  1. Kommunicera i procent hellre än i kronor och ören. Alla vill vi ha ett bra erbjudande. Vi vet nu genom undersökningar att man hellre klickar upp en rabatt som presenteras i procent jämfört med i kronor. Det är så mycket som 40 % fler som triggas av procent.
  2. Det episka tretalet är effektivt. Tre punkter, argument, budskap presenterade kort i punktform är lätt att ta till sig och därmed effektivt. Låt ett av dem vara ett ledande och starkare budskap.
  3. Skriv kort. Punkter i ämnesraden ökar intresset… Ett frågetecken i ämnesraden är ännu bättre. En relevant och tidsenlig fråga är kanske det mest effektiva av allt, för att få dina mottagare att öppna ditt mail.

Vi utgår från att du först och främst har valt dina mottagare med omsorg och har ett relevant nyhetsbrev. Om inte, så kommer andelen öppnade brev att successivt minska.

Av Johnny Billinger

Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerade copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera