Nej det är inte lätt att veta hur man ska göra. Å ena sidan så visar undersökningar att en dramatisk stor andel av reklammottagare föredrar att få det i brevlådan och i handen. Å andra sidan så hör vi hur viktigt det är att vara en del av den digitalt växande världen. Så vad ska man som företag välja och hur ser en optimal lösning ut?

Svaret på frågan är att det du gör, ska du tro på. Kommunikation handlar till stor del om att tro på det du gör. Om du är trygg och trovärdig, så landar dina budskap ofta rätt. Sen är kanske inte det ett optimalt svar på frågan.

Ett annat svar är att förpacka och fördela dina budskap. Klumpa inte ihop dem. Välj dina kanaler, analoga som digitala, och fördela sen beroende på vilka målgrupperna är. När du är klar, så har du både en kommunikations- och digital strategi. Konstigare än så behöver det inte vara.

Några tips på vägen

  1. Gör en budget på vad din kommunikation får kosta. Fördela mellan print och digitalt. Tro inte att digital marknadsföring är gratis. Det är ett misstag.
  2. Fördela budskapen utifrån vilka kanaler du väljer. Sluta korsposta inlägg i sociala medier.
  3. Planera, repetera och reflektera. Ska du nå effekt så måste du skapa rutiner i din kommunikation. För att inte tappa fart, så måste du ständigt skruva på strategin. Då krävs det rutiner till din hjälp.
  4. Sätt mål. Målen genererar aktiviteter som blir motorn i din kommunikation. Då blir det tydligt vad som fungerar och vad som ska tas bort eller förändras.
  5. Utgå från relevans. Vad du än gör, utgå från mottagarna. Du vet själv hur tröttsamt och tråkigt det är att lyssna på något som du saknar allt intresse eller kunskap om.

Vill du ha fler tips som kan hjälpa dig hitta din väg? Kanske äntligen få till en egen strategi som fungerar både i teorin och i praktiken? Vi har genom åren lagt en mängd erfarenheter på lager som vi gärna delar med oss av. Hör av dig så lyssnar vi på din verklighet.

Detta inlägg som helhet är också ett tips. Det faller in under 80/20 regeln. Första delen (80%) pekar på ett problem och tips på lösningar. Den sista delen (20%) är sälj. Vill du ha något, måste du alltid vara beredd att ge. Det är väl det kommunikation egentligen handlar om.

 


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera