Hur fungerar det egentligen med tävlingar i sociala medier? Vad ska man tänka på och vilka regler gäller?

Det vanligaste felet som många gör är att till exempel skriva ”Gilla och dela inlägget så har du möjligheten att vinna ett fint pris”. Men då är det ett lotteri som kräver tillstånd från Lotteriinspektionen. Det kan bli böter och/eller att kontot tas bort, ifall du bryter mot reglerna. Har du byggt upp en kanal med några tusen följare så blir det ett hårt slag att börja om.

För att det ska bli en tävling måste det finns ett prestationsmoment som du kan bedöma. Exempelvis: ”Följ oss och posta din bästa höstbild”. Eller be besökaren om en motivering till varför de borde vinna. För att det här ska vara i hamn räcker det inte att du slumpvis väljer ut en vinnare. Det krävs att du har en jury och att du från start skrivit ut vad som kommer avgöra vem som vinner, såsom: ”Mest kreativa tolkningen vinner”.

Meddela vem som vann
Enligt reglerna måste du också meddela alla medverkande vem som vunnit. Skriv till exempel inledningsvis ”vinnaren avslöjas på vår sida/via ett inlägg här i flödet”.
Tävlingens regler ska finnas skriftligt. Ett tips är att lägga tävling och regler på din hemsida och länka dit från tävlingen i sociala medier: ”Fullständiga tävlingsregler hittar du här”.
Fundera gärna på vad som kan locka dina följare. Tänk på att det böra vara relevant för dig och din verksamhet. På så vis ökar kännedomen om dina produkter eller tjänster.

 


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera