Varför är det så svårt ibland att komma igång? Att göra det man tänkt på. Att ta steget, få ändan ur vagnen, komma till skott och gå från tanke till handling. Jo, för att det naturligtvis är enklare att låta bli. Det är säkrare och tryggare. Att ta risker är ett stort steg som kräver mod, inspiration och planering. Därför avvaktar vi ofta tills vi står inför ett ultimatum. Det är först då som vi ångrar att vi inte gjorde detta tidigare. Det gick ju bra och var egentligen inget att vara rädd för.

Att våga oftare är något som du kan träna på. Det handlar bara om att ta kontroll över något som sker i ditt eget huvud. Det fina med detta är att modet och viljan till förändring växer i takt med att du märker hur dina positioner breder ut sig. Saker som tidigare var fyllda med ångest, blir vardag. Modet till beslut blir en strategi för hur du bestämmer dig att du vill ha ditt liv, driva ditt företag, eller utveckla det du ska bli bättre på.

Tyvärr finns det inget facit utan alla lösningar blir skräddarsydda. För vi är alla olika. Men det finns mängder med vittnesmål som ger tips, råd och inspiration som tillsammans kan bli just din lösning. Ett tips från mig är att skriva ner tankar, idéer, mål etc. Då ökar förutsättningarna till att det ska bli verklighet – dramatiskt. Ett annat tips är att dela med sig av tankarna. Då sätter du större press på dig. Ett sista tips är att planera in det. Få med det på din agenda bland allt annat.

Oavsett om din önskan är att leva lycklig, bestiga berg eller bli rik, så är det samma mekanismer. Samma kamp. Men allt landar i ett beslut. Att hoppas, längta eller önska är ingen effektiv väg framåt. Skriv ner, dela med dig och planera för förändring. Rädslan handlar om att misslyckas. Men det är också en lärdom som tar dig framåt. Så hur det än går från det att du tagit ditt beslut – så går det framåt.


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketingbyrån Espresso reklambyrå

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera