Det kanske enklaste sättet att öka värdet på företaget är att se över den profil som visuellt är det som skapar värdet. Det är precis samma premisser som när du klär dig fint och kammar till dig. Det skapar värde. Om du dessutom trivs i din nya stass, så kommer det att skina från insidan och ut. Precis så är det när vi ser företag. Vi ser alla vilka som skiner och vilka som skaver.

När man värderar företag ur ett ekonomiskt perspektiv, så är det ofta fem parametrar som tillsammans skapar ditt värde. Tillväxt, marginaler, kassaflöde och finansiering är de självklara delarna. Men kanske den allra viktigaste är ”multipelexpansion”. Ett konstigt ord för värdet på ditt varumärke. Alltså hur du ser ut, uppfattas och upplevs. Ett lågt värde gör det svårt att växa. Ett högt värde skapar intresse, nyfikenhet och nya affärer. Det går till och med att överdriva, ”fake it til you make it”, vilket är helt okej så länge du inte går över gränsen. Ofta är värdet betydligt högre än vad du tror eller utstrålar.

Trots att detta kanske är den viktigaste av de fem parametrarna, så är det nog den vi jobbar minst med. Profilering och marknadsföring ses tyvärr ofta som onödiga kostnader trots att historien är full av bra exempel på motsatsen. Så ett tips är att skapa en lite större och finare kostym. Lägg lite tid och pengar på din utstrålning som kommer du med stor sannolikhet att växa in i den.

Vill du ha lite tips och råd på vad just du kan göra med ditt företag, så hör av dig vetjá.


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketingbyrån Espresso reklambyrå