Sociala medier kan öka din varumärkeskännedom. Men de kan också få motsatt effekt. Så undvik misstagen. Många känner ett behov av att krydda sin marknadsplan med sociala medier. Men det är inte enkelt. Du måste ha koll på vilka målgrupper du når i respektive kanal. De har olika funktioner. Därmed bör du också välja diskussionsämne utifrån både kanal och målgrupp.

Om du sprider allt till alla så riskerar du att skrämma bort dina kunder.

Här följer några tips som du bör undvika

1. Överexponering
Ingen gillar spam. Håll nere antalet uppdateringar. Satsa på att vara informativ, tydlig och rolig snarare än säljande.

Har du inte en spännande nyhet så kan du fokusera på att ge dina följare relevant information, nyheter och råd som de kan använda. Det ökar chansen för att de delar inslaget.

2. För få följare
En handfull följare innebär mycket jobb för inget. Du måste vara aktiv och bygga relationer genom kontinuerligt dialog med dem som följer dig. 

3. Få men inte ge
Framgång bygger på interaktion. Enbart annonser och pressreleaser begränsar interaktionen. Följ andra i branschen och dela deras inlägg. Glöm inte att svara och tacka när någon kommenterar. Underskatta inte små gester.

4. Inga uppmaningar
Var tydlig med hur dina följare kan agera/svara/köpa. Åtgärden – som ett resultat av inlägget, måste vara tydlig. Glöm inte att ha en tydlig länk till ditt innehåll i din profil. Inkludera bilder förtydligar syftet.

5. Oregelbundna uppdateringar
Ett relevant stadigt flöde är det svåraste. Saknar du möjlighet att göra regelbundna och relevanta inlägg så kommer antalet följare att minska. Hitta rätt balans och en rutin.

6. Fokus på fel kanal
Ett vanligt misstag är att finnas på samtliga plattformar utan kapacitet eller innehåll för regelbundna uppdateringar. Det är viktigt att veta vilka målgrupper du når genom respektive kanal och tydligt anpassa inläggen därefter. Börja med en eller få kanaler och väx därifrån.

7. Att inte mäta resultatet
Varje inslag/kampanj bör analyseras och påverka så att du hela tiden lär dig. Testa gärna olika former så du bygger kunskap och effektivitet
Att undvika misstag är viktigt om du vill bygga ett digitalt varumärke och särskilja dig från dina konkurrenter. Dessa sju tips är en bra början.

Johnny Billinger

Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerade copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.