Alla människor är olika och finns i olika rum. För dig som företagare så finns dina målgrupper spridda, vilket gör att du inte kan välja ut ett rum och sen förvänta dig att alla övriga kommer dit för att höra vad du har att säga. Så funkar det inte. Du måste alltså leverera dina budskap på olika sätt, i alla de rum där dina målgrupper befinner sig.

En trend idag är övertron på sociala medier som en ersättning för annan analog marknadsföring. Dessutom i tron på att man då marknadsför sig gratis. Det funkar bara i slutna grupper. Alltså när hela din målgrupp har ett och samma intresse och finns på ett och samma ställe. Ska du anordna en skolbal och vill att så många som möjligt ska komma, så räcker det inte att du berättar det enbart för din egen klass. Ska ni ha ett släktkalas så blir det dålig anslutning om enbart familjen får reda på det.

Historien är full av små och stora fiaskon där man valt att smalna av sin kommunikation. Pepsi valde ett år att fokusera på Facebook inför ett av världens största sportevenemang – Superbowl. Att ”bara” kommunicera via Facebook, innebar att man i princip valde att enbart prata med dem som redan valt Pepsi. Coca Cola däremot kommunicerade i alla kanaler och pratade därmed även med dem som normalt väljer Pepsi. Detta val kostade Pepsi 500 miljoner dollar.

Att kommunicera med redan frälsta är naturligtvis enormt viktigt. De ska alltid känna sig utvalda och bekräftade. Men vill du ha mer klirr i kassan så måste du också kommunicera med dem som idag inte väljer dig. Då måste du ha en bredare marknadsmix än enbart sociala medier. Bredare än enbart Facebook. Dessutom måste du betala för det. Annars når ditt budskap bara fram till en bråkdel av dem som en gång valt att bli vän med dig. Omsätter man det i kronor och ören, så blir det inte ens en tummetott – tyvärr.

Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerade copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera