För sju år sen laddade vi totalt ner 2,5 miljoner Appar. Förra året låg nedladdningarna på 2,5 miljarder. Inget tyder på att intresset minskar. Det är nog mer så att vi är inne i en konvertering. Så oavsett vad du tycker och tänker om Appar, så är det något du nog behöver fundera på.
Många ställer sig dock frågan: Varför ska vi ha en App? Det är en extremt viktig och relevant fråga innan man börjar kicka igång ett projekt. Här följer fyra diskussionsområden som du kan fundera på.

Mobilen blir allt mer viktig
90-95% av smartphonesanvändare är uppkopplade varje dag via mobilen. Vi lägger 4-5 gånger mer tid med mobil jämfört med vår dagstidning. Undersökningar visar att vi i snitt lägger 10 timmar i veckan. Ungefär lika mycket som framför TV:n

Vilken nytta ska den ge
Alla nyttoappar är tänkta att bredda ett företags erbjudande. Du har säkert redan idag ett gäng appar som vägleder dig i olika situationer. Att erbjuda en förstärkt kundnytta stärker din verksamhet och din positionering. Kan också skapa en helt ny verksamhet.

App för administration
Allt behöver ju inte handla om att kommunicera med kunder. Nyttan kan också gälla internt eller i interaktion med leverantörer. Eller varför inte en App som administrerar tidsredovisning, orderhantering eller bokningssystem? Eller support och tillgång till kundstöd?

Försäljning och handel
Vi litar mer och mer på våra smartphones när det gäller handel och försäljning. Statistiken talar ett tydligt språk när det gäller vår vilja att använda mobilen som betalningsmedel.
Vi blir mer och mer bekväma med att handla, betala och hantera ekonomi i telefonen. Arbetar du på ett företag som säljer varor och tjänster finns det alltså alla möjligheter att använda Appar som försäljningskanal.

Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerade copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

 

Intresserad?
Mejla mig för ett förutsättningslöst möte

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera