Ska jag annonsera i sociala medier eller i tryckt media? Ja det beror på vilka målgrupper du har. Prismässigt spelar det oftast ingen roll. Båda kostar ifall du vill nå resultat. Det är en myt att sociala medier är gratis. Så börja med att identifiera dina målgrupper. Det ger dig ofta svaret på hur du når dem.

Det finns många granskningar och tester som visar att vi människor fortfarande föredrar tryckt media när det gäller viktiga saker. Trovärdigheten sitt djupt rotad i papper. Många väljer därför att printa avsnitt som de vill läsa lite mer noggrant.

Många tidningar kommer till din brevlåda. Det gör att de finns närmare dina kunder. Det ska mycket till för att du inte ska få en chans att exponeras – när du finns i deras hand. En digital annons måste dina kunder leta upp själva. Den kommer dessutom ofta olägligt. Din kund har troligen helt andra planer än att läsa webannonser. Det gör att avstånden är längre och chanserna mindre att nå fram – jämfört med när de bläddrar i en tidningdär annonserna finns med som en självklar del.

Av Johnny Billinger

Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerade copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera