Framgångsrika företag har ofta lärt sig hur de ska använda kunskap de samlat in i sin kunddatabas. Allt hänger på lojalitet. Hur gör du för att skapa och utveckla dina kunders lojalitet?

Steg ett är alltid att lokalisera kunderna och i vilka kanaler ni når dem. Ett misstag många gör är att skilja på kunderna beroende på i vilka kanaler de kan nås. Men det är samma kunder. Samma kund på nätet, i tidningen som i butiken. Men det är upp till oss företagare och lära oss vad de använder de olika kanalerna till.

Vår största brist är tid. Att närma sig kunden med löfte om att spara tid, är effektivt. Tips och information om andras val, gör det lättare att välja. Relationer och lojalitet skapar du genom en kontinuerlig ström av relevanta budskap. Tänk dock på att erbjudanden dock inte får komma för ofta. Kanske en av fem är riktade mot försäljning. Övriga är till för att bygga lojalitet.

Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerade copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera