Alla företagare har ett behov av att kommunicera och marknadsföra sina produkter och tjänster för att överleva och nå framgång. Okej, det finns ett antal som nog påstår att de aldrig behövt jaga kunder. Det beror i så fall på att den marknaden inte är mättad. Det skulle ju också kunna bero på att företaget är i särställning både vad gäller erbjudande och pris. Men för de allra flesta så handlar det om en daglig kommunikation och marknadsföring.

Så frågan till er är: Vet ni vilka kanaler som är de mest effektiva och erbjuder bäst möjliga action?

Det finns en ständig strid ström av undersökningar i syfte att läsa av kunders beteenden när det gäller marknadsföring i olika kanaler. De flesta pekar åt samma håll och kan väl på något sätt uppnå en viss sorts sanning. Om inte annat så kan de ge oss vägledning i frågor som är helt avgörande för företaget.

Digitala kanaler är effektiva när något måste gå snabbt, vara lättåtkomligt och spridas vidare. Men om syftet är att mottagaren ska känna något, agera, reagera så är en fysisk kanal överlägsen. Vill du beröra, skapa eller utveckla en relation – så ska du välja något som din mottagare kan hålla i handen.

Vi kan ta ett exempel från Kantar Sifo senaste undersökning om ”Mottagarmakt”. Den visar på en avgrundsdjup klyfta mellan vad man tror och gör – och vad som verkligen fungerar. Vill du skapa uppmärksamhet med din kommunikation, så får det fysiska som tidningar, brev och annat man kan hålla i handen, 53 % av mottagarnas röster. Motsvarande för sociala medier är 2 %!

Samma jämförelse när det gäller att få mottagaren att agera: 44 % av mottagarna väljer en fysisk kanal och
1 % väljer sociala medier. Oj då!

Att ersätta DM-utskick och fysiska annonser med att lägga ut produktbilder i sitt FB-flöde, är alltså ingen bra idé. Du minskar kostnaderna men riskerar samtidigt att eliminera intäkterna. Ingen bra strategi alltså om du vill få fart på affärerna.


Johnny Billinger
Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerad copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera