Visste du att det mesta av det vi köper, styrs av känslor? Även om vi ibland utgår från att vi handlar av rationella skäl, så är risken överhängande att du förbiser ett emotionellt behov.

Så vill du öka din försäljning genom att få folk att handla mer, så bör du vara medveten om hur stor del av din kommunikation som är emotionell och hur stor del som är rationell. Knepet är att hitta rätt balans. Utan kunskap och erfarenhet så är det lätt att det rationella väger över och då kan ditt budskap falla platt. Ett köpbeslut landar bäst i en mix av emotionella och rationella budskap.

Bilar är ett bra exempel. De säljs och köps genom emotionella värden. Säkerhet, köregenskaper, äventyrlig mm. Alltså en känsla du har när du sätter dig i en bil.

Av Johnny Billinger

Utbildad i marknadsretorik på Växjö högskola, marknadsföring genom Berghs School of Communications och diplomerade copywriter och skribent genom Batteri Communication. 25 års erfarenhet inom marknadskommunikation. Driver sen 11 år reklam- och contentmarketing byrån Espresso reklambyrå.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera